Lineární modely a možnosti jejich využití v hudební analýze
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | K otázkám monografického pojetí skladatelské osobnosti a výkladu jejího díla |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Music; music analysis; linear model; harmony |
Popis | Hudebně teoretická studie je zaměřena na možnosti užití tzv. lineárních modelů. Od 80. let minulého století se v hudebně teoretických textech zahraniční provenience a v souvislosti s různými typy analytických přístupů objevuje výraz strukturní schéma či model a různé varianty tohoto pojmu (Satzmodel, Formel, pattern). Autoři analýz pracující s těmito pojmy zaměřili svůj zájem nejen na momenty kreativní syntaxe, vyjadřované inovativními harmonickými a melodickými postupy, ale i na obvyklé schematické aspekty. Jde tedy o to, abychom dílo pochopili rovněž v jeho schematické povaze. Užití modelů je pak v největší míře spojeno s aplikacemi hudební set theory a schenkerovské analýzy. |
Související projekty: |