The education for disabled children during the first decades after the WWII in Czechoslovakia: in the game of big-time politics
Název česky | Vzdělávání dětí s postižením v první dekádě po druhé světové válce: ve stínu velké politické hry |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Současné problémy ohledně vzdělávání dětí s postižením v České republice, očividný propad deinstitucionalizace kvůli různým bariérám, doprovází pokusy o vybudování inkluzivního přístupu. Trendem je vysvětlovat tyto potíže socialistickou minulostí. Do jisté míry toto tvrzení zůstává klišé blokující reflexi současné politiky a praxe v návaznosti na socialistickou minulost a její dědictví. Tento text má za účel vysvětlit význam rané socialistické doby - přes srovnání návaznosti a diskrétnosti socialistické politiky a politiky za Třetí republiky (1945-1948). V průběhu těchto období agenda speciálního školství a péče o děti s postižením souvisela s velkou politickou hrou o znovuzískání nacionální pýchy (1945-1948) a souboje různých rezortů o moc (1948-1959). Cílem analýzy je mapování aktérů politiky, úlohy různých diskurzů v akumulaci, mobilizaci a utracení jejich politického kapitálu. Vycházíme z předpokladů, že profesionalizace péče o děti, která přímo ovlivnila vývoj pomáhajících profesí, byla bezprostředně navázána na reprodukování eugenického diskursu. |
Související projekty: |