Vyučování jako prostor k žákovskému učení?

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SUCHÁČEK Petr

Rok publikování 2016
Druh Článek ve sborníku
Konference Sborník z workshopu: Geografický výzkum: Vztahy mezi sociálním a materiálním
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www http://workshop.geogr.muni.cz/files/SbornikGeografickyVyzkum2016.pdf?ac=1384136041
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova classroom discourse; dialogic education; student participation; action research
Popis Cílem tohoto příspěvku je představit koncept tzv. dialogického vyučování a na datech z našeho akčního výzkumu (GA13-23578S) ukázat, jakým způsobem je možné rozšířit prostor pro žákovské učení. V pedagogickém výzkumu existuje dlouhodobý zájem o to, jak žáci participují na výukové komunikaci. Tento zájem je spojen s přesvědčením o provázanosti myšlení a řeči. Sfardová (2008) používá termín commognition (vzniklý jako složenina z communication a cognition) s cílem zdůraznit neoddělitelnost těchto dvou fenoménů. Jednoduše řečeno, jestliže žák ve vyučování operuje s informacemi, které dříve neměl, a provádí kognitivní operace na úrovni, jíž dříve nebyl schopen, znamená to, že probíhá učení. Výsledkem našeho projektu je rozšíření prostoru pro žáky, které má kvantitativní i kvalitativní ráz – žáci vyplňují svými promluvami větší část hodiny, formulují delší repliky a v hodinách se objevují produktivnější interakce.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info