Teorie jako platforma pro edukaci muzejních pracovníků : Osudy Střediska pro výuku muzeologie v letech 1967–1982
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Doi | http://dx.doi.org/10.1515/mmvp-2017-0041 |
Klíčová slova | The Centre for the Study of Museology; the history of Czechoslovak museums; historical museology; National Museum; Jiří Neustupný; education in the field of museology |
Popis | Cílem předložené studie je uceleným způsobem přiblížit bezmála patnáctileté působení Střediska pro výuku muzeologie filozofické fakulty Univerzity Karlovy při Národním muzeu v Praze (dále jako Středisko), jednoho z nejvýznamnějších dobových metodicko-výukových center v oboru muzeologie. Předmětem zájmu se postupně stane analýza faktorů a jevů, na základě kterých došlo k jeho zřízení v roce 1967, a to včetně teoretické koncepce vedoucího Střediska Jiřího Neustupného, jež se stala východiskem pro výslednou podobu jeho kurikula. Kromě nastínění struktury výukového programu určeného pro posluchače denního studia Karlovy univerzity i muzejní pracovníky a představení osobností participujících na edukační činnosti, se text zabývá i jeho aktivitami nepedagogického charakteru (výzkumná a metodická činnost, spolupráce v rámci domácích a mezinárodních muzejních organizací, shromažďování a vydávání muzeologické literatury). Práce vznikla k 50. výročí vzniku mezinárodními kapacitami respektovaného muzeologického centra a jako vůbec první usiluje o zmapování jeho vývoje. |
Související projekty: |