Colors in medieval art. Theories, matter, and light from Suger to Grosseteste (1100–1250)

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Barvy ve středověkém umění. Teorie, hmota a světlo od Sugera po Grossetesteho (1100–1250)
Autoři

VIRDIS Alberto

Rok publikování 2023
Druh Odborná kniha
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Promítaná barva nasycuje náš svět obrazů a obrazovek, což vede k odtržení barvy od hmotné reality díky její kulturní vazbě na světlo a vyzařování optiky. Za těchto podmínek je obtížné představit si dobu, kdy barva byla výsostně materiálním, kulturním a společenským objektem. Cílem této knihy je ukázat, že barva je a byla ústředním „kulturním objektem“ v dějinách umění, což je skutečnost, která byla nejprve objasněna na základě historické diskuze o tomto fenoménu v jazyce, teologii, vědě a filozofii. Po přehledu středověkých estetických debat se autor knihy zaměřuje na dvě stěžejní případové studie, které zahrnují dvanácté a třinácté století: Baziliku v Saint-Denis a Katedrálu v Lincolnu. U obou se soustředí na umění vitráží, které bylo revolučním médiem stírajícím hranice mezi barvou, materialitou a světlem. Tento bohatě ilustrovaný svazek reflektuje středověkou estetiku, v níž hrála barva zcela zásadní a převratnou roli na pomezí estetických, intelektuálních a teologických otázek.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info