Vzdělávací trajektorie dětí z nižší střední třídy jako výzva pro rodiny i školy

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SEDLÁČEK Martin CHYLÍKOVÁ Johana

Rok publikování 2024
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek se zaměřuje na oblast vzdělávání dětí s přihlédnutím ke specifikům české nižší střední třídy. Prezentovaná studie je založena na robustním metodologickém přístupu kombinujícím kvalitativní a kvantitativní data. Poznatky z kvalitativního výzkumu vysvětlují nízké vzdělávací aspirace rodičů v nižší střední třídě a interpretují je jako důsledek socioekonomicky a kulturně podmíněných významů, které rodiče přikládají vzdělávání. Tyto poznatky mají využití pro intervenci zaměřenou na rodiče z této sociální třídy za účelem aktivizace jejich přístupu ke vzdělání dětí. Kvantitativní analýza podpory vzdělávacího rozvoje českých žákyň a žáků se zaměřuje na významnou roli interakce školního a rodinného prostředí a upozorňuje na nedostatečnou kompenzaci vstupních nerovností. České školy příliš spoléhají na domácí přípravu a motivaci přicházející se strany rodičů dětí, přičemž nezohledňují rozdíly vzdělávacího přístupu v nižších a vyšších sociálních třídách. Závěrem autoři formulují několik doporučení, jejichž cílem je zmírnit vstupní nerovnosti žáků z různých sociálních tříd.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info