Phishingové a vishingové útoky vůči klientům bank: kdo nese odpovědnost za finanční ztrátu z neautorizované platební transakce?

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Právnickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KARPJÁKOVÁ Anežka

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Obchodněprávní revue
Fakulta / Pracoviště MU

Právnická fakulta

Citace
www Repozitář MU
Klíčová slova Information Technology; Liability for damages; Payment Fraud; Social Engineering
Přiložené soubory
Popis V současné době se výrazně zvyšuje počet i sofistikovanost finančních podvodů zaměřujících se na klienty bank. Jsou založeny na metodách sociálního inženýrství, mezi které spadají taktéž tzv. phishing a vishing. U většiny těchto útoků je hlavním cílem útočníků získat s použitím manipulativních praktik přístup do internetového bankovnictví klienta a následně převést finanční prostředky na jiný účet za účelem zisku. Navzdory značné mediální osvětě ohledně těchto podvodných jednání bývají útočníci v mnohých případech stále úspěšní. Z důvodu poměrně nízké úspěšnosti zjištění totožnosti útočníka však u většiny těchto podvodů vyvstává otázka, kdo nese odpovědnost za způsobenou finanční ztrátu. Banka, klient sám, nebo jiný subjekt? Tento článek se dané otázce věnuje z pohledu současné právní úpravy, dosavadní soudní praxe a činnosti finančního arbitra. Dále článek nabízí také exkurz do nové navrhované unijní regulace, jež slibuje zlepšení postavení spotřebitelů v daných případech, a hodnotí její efektivnost.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info