Rozdíly v používání strategií učení se cizímu jazyku mezi žáky 5. ročníku, 9. ročníku ZŠ a na gymnáziích
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Rozdíly byly zjišťovány na konci etap všeobecného vzdělávání adaptovaným inventářem SILL (Oxford 1990) v šesti kategoriích strategií: paměťových, kognitivních, kompenzačních, metakognitivních, afektivních a sociálních. Žáci 5. ročníku ZŠ (N = 1482) používali srovnávané strategie celkově více než studenti předposledního ročníku gymnázií (N = 1038), a ti více než žáci 9. ročníku ZŠ (N = 2382). V 5. ročníku bylo více než v 9. ročníku používáno 13 ze srovnávaných 15 strategií, nejméně zde však byly používané sociální strategie, jako spolupráce se spolužáky při učení. Na gymnáziích bylo používáno 39 strategií z 67 více než v 9. ročníku, naopak v 9. ročníku bylo používáno 13 strategií více než na gymnáziích. Kognitivní, kompenzační, metakognitivní a sociální strategie byly více používány na gymnáziích než v 9. ročníku. Na všech stupních se ukazovalo, že (1) dívky uvádí vyšší míru používání strategií, (2) zařazení strategií do výuky má pozitivní vliv na jejich používání, (3) vliv typu jazyka není signifikantní, kromě 5. ročníku ve prospěch angličtinářů. |
Související projekty: |