Art brut - pojem, který mnohé natropil
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Kapitola se věnuje vztahu oficiální kultury k periferním projevům výtvarného tvorby především v rovině estetického hodnocení díla a sociálního statutu jeho autora. Základní osnovou je foucaultovská idea mizejícího díla a subverzivní povaha takové tvorby, která je ve 20. stol. zpravidla spojována s pojmy art brut, outsider art, naivní umění apod. Postupná integrace zmíněných artefaktů do kulturního povědomí a jejich prezentace významnou měrou přispěly k proměně moderní definice umění, čímž zároveň rozšiřovaly hranice evropské kulrury obecně. Na pozadí osudů koncepce art brut J. Dubuffeta a jeho pokračovatelů je v textu načrtnut složitý vývoj a úskalí filosoficko-estetické a kunsthistorické reflexe tvorby "na okraji". Závěr textu je pak věnován sociálním i etickým aspektům moderního pohledu na činnost specifického okruhu autorů spojených s psychiatrickými a psychoterapeutickými institucemi. Text je výsledkem teoretické a historické analýzy problému v rámci výzkumného projektu Současný stav Art Brut MUNI/A1033/2009. |
Související projekty: |