SPOJITÉ NÁDOBY SPONTANEITY : LIDOVÉ, NAIVNÍ VERSUS SYROVÉ V ČESKÉM PROSTŘEDÍ
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek vznikl díky přizvání k participaci na projektu Spontánní umění. Je výsledkem výzkumu neškoleného výtvarného projevu v rámci projektu Spontánní umění (MUNI/A/1033/2009)se zřetelem k problematice art brut a tématicky navazuje na vlastní disertační práci. V kontextu uměleckých tendencí a proudů se tvorba duševně nemocných, dětí a dalších výtvarně neškolených autorů vymyká jednoznačnému zařazení. Podobně se s terminologickou a obsahově-formální nedostatečností potýkají pojmy jako art brut, umění lidové, primitivní, naivní, insitní etc.. Stručný přehled publikací, relevantních pro dané téma v českém prostředí následuje ústřední téma studie, kterým je vzájemná příbuznost a současně odlišnost lidového, primitivního a naivního umění a art brut. Obé spočívá ve spontaneitě výtvarného projevu, který je vždy autentický a vysoce tvůrčí. Spontaneitu, či spontánno, v umění je obtížné teoreticky uchopit a klasifikovat. Spontánní je specifické a stírá hranice mezi uměleckými epochami, směry a tendencemi. Autorka se zamýšlí nad vlastním pojetím umění art brut, chápe je především jako výzvu k naprosté tvůrčí svobodě a živelný imperativ principu imaginace ( J. Švankmajer ), který nelze ohraničit žádným uměnovědným klasifikačním systémem. |
Související projekty: |