Basic Model Checking Problems for Stochastic Games

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Fakultu informatiky. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

BROŽEK Václav

Rok publikování 2009
Druh Účelové publikace
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta informatiky

Citace
Popis Tato práce se zabývá stochastickými tahovými hrami na nekonečných grafech s lineárními výherními podmínkami. Stochastické hry jsou zásadním modelem pro systémy se třemi režimy chování: s náhodnými změnami stavu, nedeterministickými změnami ovládanými operátorem a nedeterministickými změnami způsobenými prostředím. Nedeterministické chování je modelováno pomocí dvou hráčů. Vynecháním jednoho z hráčů dostaneme z těchto her Markovovy rozhodovací procesy, další zásadní model v teoriích pravděpodobnosti a formální verifikace. Pro vygenerování herního grafu se pro hry studované v této práci používají různé podtřídy zásobníkových automatů (PDA), zejména bezstavové PDA (BPA), jednočítačové automaty a celá třída PDA. Zásobníkové automaty odpovídají systémům s rekurzivně se volajícími procedurami, které mají k dispozici lokální i globální proměnné. BPA pak odpovídají takovým z~těchto systémů, kde se nevyskytují globální proměnné. Jednočítačové automaty jsou konečné automaty s jedním neomezeným čítačem. Jsou schopny modelovat například frontu s jedním typem úloh, která může pracovat ve více režimech (quasi-birth-death procesy, QBD). Ústřední výherní podmínka studovaná v této práci je dosažitelnost. Ta je zadána množinou cílových vrcholů a pravděpodobnostním limitem. Jeden z~hráčů se zde snaží maximalizovat pravděpodobnost dosažení cíle, druhý se ji snaží minimalizovat. První hráč vyhraje, má-li strategii, která zajistí pravděpodobnost (ostře či neostře) větší než daný limit, bez ohledu na strategii druhého hráče. Duálně je definovaná výhra druhého hráče. Poznamenejme, že z pohledu logiky nejde o negaci podmínky pro výhru prvního hráče. Algoritmické problémy spojené s dosažitelností, které zde uvažujeme, zahrnují rozhodování vítěze pro daný vrchol hry, počítání reprezentace množiny všech výherních vrcholů daného hráče, popis výherní strategie, a dále zjišťování hodnoty hry v daném vrcholu. Studium problému začínáme na obecné rovině stochastických her na nekonečných grafech s konečným větvením. Představujeme několik zásadních výsledků, včetně (silné) determinovanosti v tom smyslu, že v každém vrcholu vyhrává právě jeden hráč. Věnujeme se i vztahu mezi obecnými a bezpaměťovými deterministickými strategiemi, a existenci optimální strategie. Posléze se zúžíme na případ her generovaných PDA. Uvedeme některé známé výsledky o nerozhodnutelnosti výše zmíněných problémů pro tuto třídu a také rozebereme, jaká omezení této třídy způsobí rozhodnutelnost. Rovněž ukážeme, že regularita množin výherních vrcholů úzce souvisí s rozdílem mezi obecnou a kvalitativní výherní podmínkou. V kvalitativní podmínce může být pravděpodobnostní limit pouze 0 nebo 1, v obecné to může být libovolné racionální číslo. Dále uvádíme rozsáhlou diskuzi výše zmíněných problému spolu s netriviálními řešeními pro třídy BPA her a her nad jednočítačovými automaty. Závěrem se věnujeme Büchiho výherní podmínce. Liší se od dosažitelnosti v~tom, že požaduje nekonečně mnoho návštěv cíle namísto aspoň jedné návštěvy požadované při dosažitelnosti. Uvádíme zde několik základních výsledků pro tuto podmínku v kontextu BPA her.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info