Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Biologie/chemie/zeměpis - časopis pro výuku na základních a středních školách. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Zemský magnetismus, geodesie, geografie |
Klíčová slova | spatial thinking; local landscape; risks; multiculturality; travelling |
Popis | Odborníci z mnoha zemí světa spatřují priority geografického vzdělávání především v podpoře prostorového myšlení (spatial thinking), čímž je rozumí schopnost nalezení a porozumění prostorovým = územním souvislostem mezi jevy a procesy na všech úrovních od globální po místní krajinu. Mezi doporučované podpůrné výukové nástroje se řadí zejména digitální multimediální pomůcky, jednodušší řešení v GIS ale také práce s GPS. Je patrný přechod od pasivní k aktivní výuce. V ní je zapotřebí: 1. Všestranná podpora prostorového myšlení cestou her, testů, klasické i multimediální výuky. 2. Poznání a pochopení místní krajiny (městské i venkovské) s ohledem na snazší a bezpečnější existenci v něm. 3. Demonstrování přírodních a humánních rizik v místě bydliště či přechodného pobytu, pochopení souvislostí jejich vzniku (nikoliv pouze jak jev vzniká, ale zejména kde vzniká, což je zanedbáváno) a nástin rámcových možností jejich odhadu. 4. Prezentovat současný svět jako multikulturní, což starší generace v ČR nezažila. |
Související projekty: |