Učitelovo pojetí kultury a cílů výuky reálií a IKK
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek se věnoval problematice výuky reálií a rozvíjení interkulturní komunikační kompetence (IKK) v rámci výuky anglického jazyka (AJ) na 2. stupni ZŠ, a to konkrétně učitelovu pojetí kultury a cílů výuky reálií a IKK. Výzkumného šetření se v akademických letech 2008/2009 a 2009/2010 účastnilo 50 učitelů. Cílem jeho první části bylo zjistit, jakým způsobem učitelé definují pojem kultura. V tomto případě byla provedena kvalitativní obsahová analýza volných výpovědí učitelů a induktivně vzniklé kategorie daly vznik modelu učitelova pojetí kultury. Druhá část šetření se zabývala cíly výuky reálií a IKK, které si učitelé kladou. Zkoumán byl poměr cílů zaměřených na rozvíjení kognitivní, afektivní a behaviorální složky IKK, cílů zaměřených na Big-C culture a small-c culture a cílů zaměřených na obecná a specifická kulturní témata. V tomto případě byla provedena kvantitativní obsahová analýza za použití kategoriálního systému Reálie a IKK. Ve formulacích učitelů převažovaly cíle v rovině znalostí (61%), orientace na specifické kulturní obsahy (70%) a small-c culture (73%). |
Související projekty: |