Role pragmatické kompetence ve výuce češtiny jako cizího jazyka a utváření sociální identity

Varování

Publikace nespadá pod Ústav výpočetní techniky, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

HRDÁ Martina ŠÍP Radim

Rok publikování 2011
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogická orientace
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Interacionist analysis of meaning; social identity; pragmatic competence; language; interaction; Czech as a foreign language; Czech as a second language; immigrant; foreigner;
Popis Na základě výzkumu interakcionistické analýzy významu v textu autoři představili nový, širší pohled na souvislost mezi komunikací a integrací, který osvojování jazyka vnímá na pozadí utváření sociální identity. K tomuto osvojování dochází v průběhu rozvoje pragmatické kompetence (která je stěžejní složkou komunikační kompetence) imigranta / cizince v kontextu přijímání dalšího/cizího jazyka. Text poukázal na významnou spojitost mezi interakcí komunikujících, jejich pragmatickou kompetencí a jejich sociální identitou. Zdůraznil význam interakcí a pragmatické kompetence a kritizoval důraz na organizační složku jazyka. Na základě tohoto pojetí autoři navrhnuli novým způsobem chápat vztah mezi pragmatickou a organizační složkou komunikace a z toho vyplývající změnu v oborových didaktikách (nejen) cizích jazyků. V závěru textu představili možnost výzkumného uchopení vztahu pragmatické kompetence a sociální identity.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info