SOFSEM po letech

Ivo Serba – Výtvarná informatika

„I když jsem vždy usiloval o výtvarnou stránku díla, záměrem byla především oslava a popularizace matematiky.“

Letos devadesátiletý Ivoš se celé roky neúnavně snaží budovat most mezi světem matematiky a umění. Na programu SOFSEMu se podílel odbornými přednáškami — Modely systémů v reálném čase ’80, Grafický vstup a výstup počítačů ’86 (s Jaroslavem Pejčochem) nebo Algoritmy moderní 3D grafiky ’89 (s Jiřím Sochorem a Jiřím Žárou). Zároveň se představoval jako výtvarník: přednášku o grafickém vybavení počítačů z roku 1986 ilustroval ukázkami první rastrové grafiky, o dva roky později představil matematické umění na přednášce Algoritmy computer artu a o Estetice fraktálů povídal na SOFSEMu ’97.

Rozhovor na mostě aneb mezi matematikou a výtvarným uměním.
Josef Prokeš. Magazín M: Zprávy z MUNI. Leden 2010.

Demonstrace první československé rastrové grafiky

Počítačové kreace (kopie známých obrazů světových malířů) realizované na počítači ADT s výstupem na barevný televizor Oravan (256×256 rastr, 16 barev). HW: VÚMS Praha, SW: Inorga Brno, 1986.

Delaunay
Lichtenstein
Matisse
Picasso
Ray

Komplexní fraktály

Vizualizace výpočtů orbity dynamických systémů se zpětnou vazbou — Juliových množin a Mandelbrotovy množiny. Výpočet definuje strukturu v komplexní rovině, obarvovací algoritmus řeší estetické provedení.

Filigrán
Baroko
Pole
Podzim
Uragán
Atraktory
Svitky
Ornament
Dáma (Pocta Kandinskému)
Akvarel

Fraktály kvaternionů

Nejbližším rozšířením komplexních čísel do prostoru je čtyřrozměrné těleso kvaternionů. Výpočty fungují stejně, k zobrazení fraktálu na dvojrozměrnou obrazovku se používají nejrůznější projekce a řezy.

Ulita
Šperk
Oko
Koláž
4D Julia

Mandelbulby

K prostorové dimenzi komplexní roviny se můžeme dostat trikem — matematicky sporným, ale výtvarně zajímavým: rovinný úhel při násobení komplexních čísel vyměníme za sférický. Čím vyšší mocninu fraktálu počítáme, tím spletitější a zajímavější bude výsledná plastika.

Mandelbulb #1
Mandelbulb #2
Mandelbulb #3
Mandelbulb #4
Mandelbulb #5
Helena Puchýřová – Toulky Vysočinou
Bez popisku

„Záleží mi hlavně na tom, aby obraz byl sdělný, zakotvený stejnou měrou jak ve skutečné předloze, tak v umělecké představivosti.“

Narodila se v Novém Městě na Moravě v rodině akademického malíře Bohumila Puchýře (1914–1985). Zúčastnila se již prvního SOFSEMu v roce 1974, tehdy v barvách Vysoké školy zemědělské Brno. S drobnými výjimkami byla pravidelnou účastnicí všech prvních třiceti ročníků konference (od roku 1977 již pod afiliací VUT FAST). Byla častou aktérkou antisofsemovských vystoupení, zejména těch s uměleckým směřováním. Vedle svého pedagogického působení v oborech deskriptivní geometrie, matematika a informatika se systematicky věnuje krajinářské olejomalbě. Její obrazy se nacházejí v soukromých sbírkách v Německu, Švýcarsku, Francii, Itálii, Nizozemsku, USA, Kanadě či Brazílii.

I
Zima na Křižánkách
II
Zima v Kadově
III
Konec zimy ve Svratce
IV
Jaro u Kuklíku
V
Jaro na Kadůvku
VI
Kyšperský rybník – Křižánky
VII
Jeřabiny u Spělkova
VIII
Konec léta u Krátké
IX
Výhledy od Spělkova
X
Junův statek na Kuklíku
XI
Podzim na Milovech
XII
Sněhové mraky nad Křižánkami
Helena Štefanová – Fotoobrázky
Bez popisku

„Fotografování je pro mne láska na celý život, pomohlo mi v těžkých životních chvílích a také sdílet malé i velké radosti.“

Svůj první fotoaparát jsem si koupila ve dvaceti letech a rázem se ze mne stala nadšená fotoamatérka. Fotila jsem děti, svatby, pohřby, výlety, vše do rodinného alba. Když jsem v roce 1978 jela na můj první SOFSEM jako sekretářka, přibalila jsem si s sebou i celou fotokomoru. Tak začalo dokumentování dění semináře po celých třináct let (až do mého odchodu z ÚVT). V roce 2013 mne přizvala moje sestřenice Eva Pilarová, skvělá zpěvačka a nadšená fotografka, ke spoluúčasti na jejich fotovýstavách. Dle kamaráda, šprýmaře Aleše Cibulky má prý zásluhu na objevení nového směru výtvarného umění, tzv. „pilarismu“, tj. zkreslování architektury.

V divadle
Petrov I
Petrov II
Náčelník
Hlubina
Koule
Vějíř
Anděl
Nebe

Aby byla výstava sourodá, začala jsem se učit upravovat svoje fotografie také. Eva měla architekturu a já kytky, motýlky, zahrady apod. Společných výstav jsme měly třicet, já ještě dalších pět samostatných. Prosím o laskavé přimhouření oka nad mými „uměleckými výtvory“, snažila jsem se, jako nadšená amatérka–samouk, s použitím programů ACDSee a GIMP, metodou pokus omyl. Dnes, s pokročilými fotoshopy, to umí téměř každý mobil, ale tenkrát to bylo pro laickou veřejnost někdy i překvapující. Do pamětní knihy, při jedné z mých samostatných výstav, napsal jeden z návštěvníků: „Je udivující, že autorka její generace používá k tvorbě svého díla počítače“. Nevěděla jsem, jestli se mám urazit, nebo to brát jako poklonu, ale v každém případě jsem se pobavila. Tenkrát jsem byla mladá, měla jsem pouhých 71 let.

Slunečnice
Hortenzie
Tulipány za plotem
Květinové kuličky
Divizna
Netřesk
Zamilovaní hlemýždi
Zahrada

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info