Testová úzkost a sociálně-afektivní indikátory well-beingu v nižším sekundárním vzdělávání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník příspěvků z XXXII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: SPOLUPRÁCE OBORŮ PRO PODPORU KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ |
Citace | |
Klíčová slova | Test Anxiety; secondary education; school well-being; gender |
Popis | Předkládané výzkumné šeření se zabývá testovou úzkostí a sociálně -afektivními indikátory školního well -beingu u vzorku žáků nižšího sekundárního vzdělávání. Výzkumný vzorek tvořilo 744 žáků 8. a 9. tříd na základních školách na Moravě. V rámci výzkumu byla adaptována výzkumná škála testové úzkosti Children Test Anxiety Scale (CTAS). Škála se ukázala být vysoce reliabilní na vzorku českých žáků. Konfirmační faktorová analýza odkryla podobné výsledky jako v originální validizační studii a potvrdila funkčnost tří faktorového modelu. Podle předběžné analýzy dat lze potvrdit hypotézu o signifikantní roli školního self -conceptu a po- zornosti v hodině, jež ve vzorku predikují nižší hodnoty testové úzkosti. V nepo- slední řadě se ukázalo být významným prediktorem pohlaví žáků |