Terézia Slanináková: V práci využívám teoretické znalosti pro řešení praktických problémů

2. 10. 2023

Bez popisku

Nově získaný titul RNDr. a publikace článku ve vědeckém časopise Information Systems. O nedávných úspěších i dalších tématech jsme si povídali s Terézií Slaninákovou, Ph.D. studentkou a výzkumnicí z týmu Toma Reboka. Mimo jiné prozradila, jak se jí jako ženě pracuje v oboru, kde je stále převážná většina mužů, nebo jaká vidí specifika u nastupující generace mladých informatiků.

Terko, před nedávnem jsi získala titul RNDr., k čemuž ti gratulujeme! Čemu ses ve své práci věnovala?

Děkuji! RNDr. beru jako mezikrok v mé cestě za Ph.D., kde se věnuji podobnostnímu vyhledávání v komplexních datech (např. proteinové struktury) pomocí strojového učení. V tézích disertační práce jsem se proto rozepsala na toto téma – jaké jsou tradiční přístupy hledání podle podobnosti a jaké jsou nové trendy na rozhraní AI a databází.

Má na tvoje další vzdělávání (Ph.D.) vliv práce na projektech, které realizuješ na ICS MUNI?

Absolutně. Ph.D. studium na FI má velký přesah k aktivitám na ICS, ať už se jedná o aplikování nabytých znalostí či metod na praktičtější problémy, které řešíme při práci, bližší kontakt se studenty, nebo schopnost oslovit více lidí ke spolupráci. Také razím názor, že Ph.D. studium člověka formuje unikátním způsobem a profesně je pak schopen přispět mnohem více, než kdyby šel hned po skončení standardní délky studia do praxe. Minimálně to tak pozoruji u sebe.


„Ph.D. studium člověka formuje unikátním způsobem a profesně je pak schopen přispět mnohem více, než kdyby šel hned po skončení standardní délky studia do praxe.“


Vědecký časopis Information Systems tobě a tvé výzkumné skupině (Intelligent Systems for Complex Data Group vedená doc. Dohnalem a Dr. Antolem) publikoval článek z oblasti reprodukovatelnosti vašich experimentů. Vysvětlila bys prosím ve zkratce, o čem to je?

Článek vznikl za účelem zpřístupnit data, kód a proces, kterými jsme se dostali k experimentům v naší předcházející publikaci. Všechny tyto artefakty jsou také veřejně dostupné, takže každý výzkumník, kterého zaujme náš výzkum, si jej může jednoduše zreprodukovat tzv. „from scratch“. Tímto článkem jsme tedy chtěli přispět ke zmírnění replikační krize alespoň v kontextu naší práce – a také si udělat pořádek ve vlastním výzkumném procesu. Zároveň jsme měli štěstí na médium, které takovou snahu podporuje. Pevně ​​doufám, že práce tohoto druhu bude v budoucnu standardem, a vřele to doporučuji každému výzkumníkovi.

Mimo vlastní studium a práci na ICS také vyučuješ na Fakultě informatiky. Zkusila bys nám přiblížit, čím je budoucí generace ajťáků specifická? Vidíš někde posun od té doby, když jsi byla ty v jejich věku?

Zkušeností s výukou zatím až tak moc nemám, ale do budoucna plánuji pokračovat minimálně s vedením seminárních skupin. Dělá mi radost předávat znalosti mladším kolegům. Asi nemůžu říct, že pozoruji velké rozdíly v lidech jako takových, mění se akorát nástroje a technologie, které směřují k větší produktivitě jednotlivce. Ukázkovým příkladem z posledního roku je posun v generativních AI různého druhu – pro ajťáka jsou relevantní hlavně AI pair-programmer nástroje jako Copilot. Bránit se těmto nástrojům z pohledu studenta nemá smysl, stejně jako z pohledu školství a akademie nemá smysl trestat jejich používání. Oceňuji proto střízlivé stanovisko Masarykovy univerzity k využívání AI.


„Velmi doufám, že se stereotypy o tom, jaké pohlaví se hodí na jaké zaměstnání, postupně vytrácejí. A za několik let tuto otázku nebude třeba pokládat.“


Na toto se musíme zeptat. Jak se ti jako ženě pracuje v oboru, kde je stále převážná většina mužů? Jsou ještě pořád patrné nějaké předsudky? Setkala ses s nimi?

99,9 % času to naprosto nevnímám. Ten zbytek jsou situace, kdy kvůli tomu cítím změnu v atmosféře – a umí to být nepříjemné. S pár předsudky jsem se za 8 let v IT setkala, ale čím jsem starší, tím jich je méně nebo jsou lépe maskovány. Velmi doufám, že se stereotypy o tom, jaké pohlaví se hodí na jaké zaměstnání, postupně vytrácejí. A za několik let tuto otázku nebude třeba pokládat.

Oblíbená otázka směřující na Slováky na českých a moravských univerzitách. Proč ty sama sis vybrala ke svému studiu a práci právě MUNI, brněnskou univerzitu v ČR?

​Věděla jsem, že Slováci v ČR studují poměrně pohodlně, že generace přede mnou vybojovaly např. možnost psát závěrečné práce ve slovenštině a těch praktických překážek ve studiu i žití v Česku je minimum. Rozhodovala jsem se primárně mezi Bratislavou a Brnem. Kromě kvality vysoké školy jsem brala v potaz i to, jak mi sedne město – a Brno vyhrálo. I když jsem se nakonec v bakalářském studiu rozhodla pro VUT a ne MUNI, kam jsem nastoupila až na navazující magisterský stupeň.


RNDr. Terézia Slanináková

Výzkumná a vývojová pracovnice působící ve výzkumné skupině Toma Reboka. Zaměřuje se na datovou analýzu a aplikaci strojového učení na objemné datové sady. Je absolventkou magisterského oboru Umělá inteligence a zpracování dat na Fakultě informatiky, kde je také Ph.D. studentkou a pomáhá s výukou předmětu Úvod do strojového učení.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info